Teknologian ja netin kulta-aikana uuden aloittelevan yrityksen tai yrittäjän voi olla vaikea löytää asiakkaita. Työkaluja tähän kuitenkin on runsaasti, kunhan niitä osaa käyttää oikealla tavalla. Oikeiden kanavien ja keinojen valinnalla voit saavuttaa kohdeyleisösi helposti.
Asiakkaiden löytämisen rinnalla tärkeää on ylläpitää asiakastyytyväisyyttä tarjoamalla täydellisyyteen hiottu asiakaskokemus. Aloittelevalla yrityksellä tämä voi tietenkin olla vaikeaa, koska kokemus ja palaute mahdollistavat enemmänkin muutosten tekemisen.
Yritykset eivät siis saa keskittyä pelkästään myynniin synnyttämiseen, vaan sen jälkeinen asiakassuhde on yhä tärkeämpi ja merkittävämpi yrityksen tulevaisuuden kannalta. Ennen kuin aloitat uusien asiakkaiden etsimisen, sinun tulisi tietää tarkasti keitä he ovat.
Ketkä ovat tuotteittesi kohdeyleisö, mitä he etsivät, mitä kanavia he käyttävät ja mitä ongelmia kohdeyleisöön liittyy. Tuotteesi voivat tällöin toimia ongelmanratkaisuna heille, etenkin jos onnistut tarjoamaan heille uudenlaisen ja toimivan ratkaisun siihen.
Valitse oikea kanava
Nykypäivänä sosiaalinen media voi olla tehokas keino aloittaa markkinointi, jos kohdeyleisösi koostuu nuorista ja työikäisistä. Yritysasiakkaita etsiville Linkedin on paras paikka lähteä verkostumaan ja löytämään juuri oikean alan ammattilaisasiakkaita. Myös LinkedInissä voi mainostaa sen omalla LinkedIn Ads -palvelulla.
Facebookin ja Instagramin tapaiset suuret nettipalvelut sisältävät omat markkinointiohjelmansa, jossa voit kohdistaa mainokset juuri oikealle käyttäjäryhmälle. Voit tällä tavoin ohjata heitä joko suoraan Instagram- tai Facebook-sivuillesi tai nettisivuillesi, jotka on linkitetty profiiliisi.
Herätä ostotoive potentiaalisessa asiakkaassa
Suurin osa nettikäyttäjistä ei ole halukas tekemään ostoksia, jollei sille ole tarvetta. Täten suurin haaste on tällöin tarjota liian “tavallista” mainostusta, jossa kerrot vain samoista asioista kuin kilpailijasi etkä erotu joukosta. Asiakkaalla ei herää toive ostaa tuotettasi.
Asiakkaat etsivät aina alan uutuuksia, koska he haluavat käyttää ja hyödyntää huipputasolla olevia tuotteita. Esimerkiksi vedonlyönnistä kiinnostunut asiakas ei etsi enää pelkästään hakusanalla vedonlyönti, vaan hän voi olla kiinnostunut sen uusimmasta muodosta ja käyttää sanaa live veto hauissa. Sinun tulisi löytää juuri nämä asiakkaat, koska he ovat valmiita myös kokeilemaan niitä.
Hyödynnä asiakaskokemukset positiivisesti
Netti ja sosiaalinen media ovat helpottaneet asiakaskokemuksien ja palautteen jakamista. Niitä voidaan tehdä niin omalla sivuilla kuin suoraan yrityksen sivuille. Niistä ei kannata hermostua, vaikka joskus lokaa voi tulla niskaan runsaasti. Kaikkia asiakkaita ei pystytä tekemään onnellisiksi, mutta jälkipyykin hoitaminen täytyy olla ammattimaista.
Muista, että nettinäkyvyytesi kuuluu osana brändiäsi, joten sivustollasi käyttämäsi kieli ja vastaukset asiakkaille täytyy vastata yrityksesi imagoa ja arvoja. Oli kyse sitten hyvästä tai huonosta palautteesta, on hyvä vastata siihen jollain tavalla.
Tyytymättömän asiakkaan voi ohjata heti ottamaan suoraan yhteyttä yritykseen, koska tällä tavoin vältyt julkiselta asian puimiselta, joka voi vaikuttaa muihin sivustolla palautetta lukeviin asiakkaisiin ja potentiaalisiin sellaisiin. Aktiivisuus sivustolla ja palautteen kanssa luovat luottamusta yritykseesi ja tällä tavoin kasvattavat myyntiä.
Verkostoidu asiakkaiden kautta
Aktivoi asiakkaasi toimimaan osana markkinointiasi. Palkitse heidät esimerkiksi siitä, että he jakavat hyvän kokemuksensa seuraajilleen ja tällä tavoin asiakasverkosto kasvaa hyvin helposti. Netissä etsitään kauniiden mainoslauseiden sijaan aitoja kokemuksia, jotka kertovat totuuden tuotteista ja yrityksestä.
Vahvista asiakkuutta erikoistarjouksilla
Asiakassuhteen ylläpitäminen on elintärkeää. Asiakkaiden löytäminen on haaste sinänsä, mutta lojaalisuus syntyy vasta toisen tai kolmannen myyntitapahtuman jälkeen. Tarjoa aktiivisesti räätälöityjä, asiakasta mahdollisesti kiinnostavia kampanjoita tai kanta-asiakasohjelman, jotka pitävät huolen siitä, että asiakkuus jatkuu myöhemminkin.
Kyse ei siis ole enää pelkästä markkinointikampanjan luomisesta ja sen jälkeen istumista tuolilla odotellen asiakkaita. Sen sijaan nettimarkkinointi vaatii runsaasti aktiivisuutta, tietoa ja monipuolista toimintaa, jotta se onnistuisi.